Monday, July 1, 2013

Tutorial Header blog menggunakan Photoscape

Heyy..yo..! Hari ni rajin nak buat tutorial header mgunakan photoscape. Pada yang memang bangang macam aku untuk menggunakan photoshop yg bagi aku memang susah nak mampos tu. Meh ler kita gunakan cara yang paling senang nak mampp.. ( ko sambung lah.. sendiri ) utk memeriahkan belog kita sendiri tanpa perlu mengeluarkan modal mahupun peluh jantan ko! Dah berpuluh kali aku belajo main photoshop dengan incik sophian. Tinggal tak naik kaki je dekat muka ni sebab bebal nauzubillah kan... so aku cuba belajar buat header pakai photoscape yg lbh friendly user ni. Aku rasa ni kes makan kepala ikan tak pun minum air bersemut gamaknya lah kan. Sampai nak ajor berkali-kali. 

  
1
1st ko musti donlod photoscape dulu. Taip je kat goggle tuh..

1. clik kat situ maka... timbullah no 2. tu..



2

Then akan keluar icon mc kat anak panoh tu kan?! Aku pakai width 1000 dengan Height 300 mc tu.




 3

Ha... yg ni pening sikek lah. Tapi xpe... meh belajo slow2. Pastikan ko ikut turutan no spt gambo dekat atas tu.. wajib ke? Tak wajib tapi untuk kasi korang naaaaammmmpokkkkk.... dgn bapok jelasnye lah kan. Ikut saje aturan no2 comel tu. Sebenonye no tu nampak comel sb tu aku letak banyak2 haha. Keji! Aturan no tu adelah perkara yang penting untuk jadi "ainsophian"mc kat atas tu.. alahai..senang je kot!





 4
Lepas siap ainsophian tu, nak buat word kaler biru tu.. ko musti ulang balik ikut step gambar yang no 2 kt atas sana tu. ainsophian blogspotdotcom tu ko xleh buat sekali harung if ko nak buat kaler yang berlainan. Noted! faham x? Ke ade bahasa yg lebih mudah? Entah ikut fahaman aku gitulah... haha


5

Ok untuk insert gambar pulak. Ikut aturan no tu eh...! Sebelum tu korang mustilah sudah sediakan clip art atupun gambar yang di save di dalam file photoscape. Untuk pengetahuan korang masa save tu jangan lupa save pada "REAL PICTURE'. Ini utk memudahkan korang insert gambar pada header tu nanti. ok? Faham ke tidokk? No 3 tu adelah real picture. Maaf tak boleh nampak pada gambar di atas. Sebab malas nak print screen lain.

Ok kesimpulannya selamat mencuba ok.. sebarang pertanyaan sila komen. Akan di balas berdsarkan kerajinan tuan tanah yg pemalas nih. Hehehhe...  

babai...

yang gemuk..

Ain.

No comments: